Friday, December 5, 2014

Kanser Usus ~ Punca dan Rawatan Pencegahan

Kanser usus atau dikenali sebagai kanser korektal merupakan kanser kedua paling lazim menyebabkan kematian di negara kita. Menurut Pendaftaran Kanser Kebangsaan, dianggarkan kira-kira 3,500 kes baru setiap tahun dilaporkan di negara ini.

Kanser usus adalah istilah yang merujuk kepada kanser yang bermula dalam usus (180 sentimeter atau 6 kaki pertama usus besar). Di sinilah makanan ditukarkan menjadi najis dan digerakkan ke arah rektum.

Rektum pula ialah bahagian 15cm atau 6 inci daripada usus besar yang berakhir di rektum.

Kanser usus adalah  pertumbuhan sel tidak normal dan tidak terkawal dalam usus atau rektum. Ia bermula dengan pembentukan polip (ketulan kecil), membesar menjadi tumor dan akhirnya berubah kepada kanser.



Punca terjadinya kanser usus sehingga kini tidak dapat dipastikan lagi. Ada yang mengaitkannya dengan gaya hidup dan pemakanan. Berikut adalah faktor-faktor yang boleh meningkatkan risiko seseorang itu mengidap kanser usus:

1. Individu berumur 50 tahun keatas lebih berisko 
2. Lebih 90% kes kanser usus di negara ini membabitkan warga emas
3. Sejarah keluarga yang pernah mengidap kanser
4. Sejarah diri sendiri ( sekiranya pernah didiagnose mengidap apa jua jenis kanser)
5. Pemakanan tidak seimbang dan kurang nutrisi
6. Merokok (Asap rokok boleh meningkatkan risiko pertumbuhan polip. Kajian menunjukkan 30%-40% perokok lebih berisiko mengidap kanser usus)
7. Obesiti
8. Alkohol
9. Kurang bersenam.

Berikut pula adalah tanda-tanda anda mungkin mengidap kanser usus. Sekiranya anda mempunyai tanda-tanda seperti ini adalah disarankan untuk berjumpa dengan doktor dengan segera.

- mengalami sembelit dan cirit-birit berselang-seli
- najis bercampur darah
- najis berwarna kehitaman (akibat kehadiran darah)
- perubahan pada bentuk najis (samada semakin kecil/nipis
- perut sering rasa memulas
- terasa asyik hendak buang air besar
- muntah
- hilang selera makan
- berat badan menurun tanpa sebab
- kerap berasa penat
- pada keadaan serius, pesakit mungkin tidak boleh membuang air besar.

Kelewatan mendapatkan rawatan menjadi punca peningkatan jumlah kematian pesakit kanser usus di kalangan masyarakat Asia termasuk di negara kita. Lebih cepat mendapatkan rawatan, peluang untuk sembuh adalah lebih tinggi. Sekiranya peringkat kanser mencapai tahap ketiga, peratusan untuk sembuh menurun kepada 30%-60%. Selain itu, langkah pencegahan adalah sangat penting.


Rawatan yang sering disarankan pada peringkat awal (1 dan 2) adalah dengan melakukan pembedahan untuk membuang polip atau tumor. Pada peringkat 3 dan 4, rawatan sering melibatkan kemoterapi dan radioterapi. Ada juga yang menyarankan agar pesakit mengambil makanan yang mempunyai anti-oksidan yang tinggi untuk menghalang dan memusnahkan sel-sel kanser daripada merebak.

Apabila seseorang menjalani kemoterapi, pesakit akan hilang selera makan, mengalami rambut gugur, tidak bertenaga, penurunan berat badan dan gangguang pendengaran. Rawatan ini bukan sahaja amat menyakitkan malah melibatkan kos yang tinggi.

Kajian telah membuktikan bahawa produk kami mengandungi 10 kali ganda resveratrol daripada produk kesihatan resveratrol yang lain. Resveratrol adalah sejenis bahan yang dikeluarkan oleh tumbuhan sebagai pertahanan tumbuhan tersebut terhadap penyakit. Tumbuhan yang paling banyak menghasilkan resveratrol adalah anggur, rasberi dan kacang. Produk kami diperbuat daripada anggur Muscadine iaitu anggur yang paling tinggi nilai resveratrolnya.

Jika anda pernah melihat anggur Muscadine, saiznya adalah sebesar bola golf. Resveratrolnya yang tinggi menyebabkan kulit anggur ini nipis tetapi sangat anjal dan licin tidak berkedut. Kulit yang nipis ini mampu melindungi isi anggur daripada rosak dan pancaran matahari. Selain itu, bijinya juga mengandungi banyak resveratrol dan sebab itulah ianya kecil tetapi sangat keras dan tidak mampu dihadam oleh badan manusia.

Banyak kajian klinikal telah dijalankan untuk mengetahui kelebihan reveratrol. Kajian-kajian ini membuktikan bahawa ia bukan sahaja berkesan merawat kanser, malah ia turut berkesan untuk merawat penyakit darah tinggi dan kencing manis. Resveratrol juga sangat digalakkan untuk mereka yang ingin awet muda. Malah ujian klinikal yang dilakukan menunjukkan produk kami boleh membantu anda rasa muda 25 tahun dari usia sebenar.

Di samping itu, kami juga memberikan peluang kepada orang ramai terutama suri rumah dan penganggur untuk menjana 4-6 angka sebulan melalui penjualan produk kesihatan kami. Sekiranya berminat untuk menjadi agen kami atau mendapatkan produk yang mampu menyelamatkan anda daripada penyakit kanser usus, sila hubungi dan dapatkan khidmat nasihat kesihatan daripada kami di talian 010-5347375.

Semoga kita semua semakin sihat dan ceria sepanjang masa.

No comments:

Post a Comment